HTML

Sadia-Mintti

Budapest

Friss topikok

Linkblog

Vasút-metró, metró-vasút

2009.11.05. 23:45 Sadia

Véleményem szerintem a metróhálózatnak ideje lejárt. Feljebb kell lépni egy szinttel, s integrálni kell a MÁV, HÉV és Metró hálózatot, melyre Bp. adottságai alkalmasak.

 

Össze kell kötni a Keletit és Nyugatit Kelenfölddel, így kiváltódik a Déli.

 

A hálózatok fő vonalát az egyszerűséggel "ér"-nek nevezem.

 

Északi ér:

Káposztásmegyer-Nyugati pu. vonala. föld alatt éri a Nyugatit s ott ketté válik (erről később). A felszabadult területen egészen a Hungáriáig egy fő út vonal keletkezik, mely mint sugárút szeli át ezt a területet. Villamos vonal nem szükséges, hisz ezen út alatt vasút-metróhálózat fog üzemelni, mely nagyobb csomópontoknál felszállási lehetőséget biztosít. Az expressz vonatok természetesen ezen állomások nagy részén nem áll meg. Ideális lenne egy 2 sínpár (összesen 4 vágány), mely közül a belsőket az expressz vonatok, a külsőket a "elővárosi" vonatok. A sugár út által feltárt területek közül:

 

Istvántelek: városközpont, lakónegyed, magasságilag alacsony irodaházak

 

Rákosrendező, észak (Vasúttörténeti park): irodaházas övezet, kis parkok (+Munkás krt.)

 

Rákosrendező, közép (Tahi-Szegedi közt): Tahi utca, a Béke út és M3 között úttá fejlesztése, Béke út és Népfürdő utca között csökkentett forgalmú sétánnyá fejlesztése (olyanra gondolok, mint Miskolcon a Szinva patak). Városi közpark létrehozása. Teleki Blanka utca megszűntetése, Szegedi út összekötése Nagy Lajos király útjával. A Nagy Lajos király úti villamos tovább vezetése Szegedi út-Gömb utca-Teve utca vonalon, Árpád híd metró állomásig (Gömb utca, Röppenytű köz, Hajdú utca, Béke tér, Reitter Ferenc utca, Dévényi út, BVSC, Kassai tér megállókkal). Kacsóh Pongrác-Szegedi út-Nagy Lajos király útja kereszteződésben körforgalom. Főleg iroda negyed.

 

Rákosrendező, alsó (Szegedi-Hungária közt) + Vágány utca körzete: Kacsóh Pongrác felüljáró megszűntetése. Hungária krt. északra való eltolása Szent László utca és Erzsébet királyné útja között, a volt vasúti területen. Főleg iroda negyed, mini városközpont (+mexikói úti remiz), felhőkarcolók. Állatkert bővítése Vágány utca és az Új Hungária krt. felé. Szabolcs utca és Vágány utca között, ha ez lehetséges Új Vidámpark létrehozása. Mohács utca és Hungária krt. közötti területének újjáépítése (és egyben a régi épületek bontása). Mór utca és Hungária krt. közötti terület befejezése. Mexikó úti végállomás rendezése, összekötése az 1 villamossal.

 

Nyugati pályaudvar előtere, Szabolcs utca-Lehel utca-Ferdinánd híd-Podmaniczky utca-Dózsa György út: Dózsa György úti felüljáró bontása, Ferdinánd híd úttá alakítása. Bulcsú utca és Bajza utca; Victor Hugó és Székely Bertalan utca; Dévai utca és Munkácsy Mihály; Lőportál és Podmaniczky; Szabolcs utca és Ferdinánd út összekötése. MÁV kórház rehabilitációja. Kormányzati negyed, Párt székházak, politikai fórum. Közpark.

 

Nyugati Pályaudvar és környezete (Ferdinánd útig):  Westend és Podmaniczky utca között közpark. Podmaniczky utca térfallal rendelkezik mindkét oldalon. A volt vasúti járműjavító, mint „művészeti központ” funkciónál tovább (Lipót Művészeti Központ, LIMŰK). Nyugati Pályaudvar, mint üvegház és kiállító terem. Teljes körű rekonstrukció és műemléki felújítás. Podmaniczky úton villamos, mely délen a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos hálózatba északon pedig a Mexikói remízig közlekedik.

Innen a vasút-metró kettéágazik Kelenföld és Ráckeve, Csepel, Baja és Szabadka irányába (Berlini/Nyugati tér – Deák tér – Astoria – Kálvin tér – Boráros tér – Millennium Városközponton át)

 

Keleti ér

Gödöllő-Keleti pu. vonala. A HÉV vonalán közlekedik az Örs vezér térig. Ezen a szakaszon a HÉV vonal teljes felújítás alá kerül. Gödöllő állomás is átalakul ezáltal, hisz HÉV megállóból MÁV állomássá avanzsálódik. A HÉV vonal is módosul, az Ady Endre sétány alatt érkezik meg a buszállomás mögé ahonnan a 80-as vasúti vonalon megy tovább Miskolc s Debrecen irányába, ezáltal persze megszűnne a forgalom a 120-as vonalon. De Gödöllőnek lehetősége lenne a meglévő vasúti pálya és HÉV szerelvények felhasználásával agglomerációs övezetének tömegközlekedésének ellátása. Kőbánya-felső, Rákos, Rákosliget, Rákoscsaba és Rákoskert kiszolgálása villamos közlekedéssel történik.  Ez a vonal Asztalos Sándor utcán (vagy az Festetics György utcán) keresztül éri el a Keleti pályaudvart. Innen a Rákóczi-Kossuth villamos tengelybe csatlakozik. A Gödöllő-Örs vezér tere szakaszra ugyanaz a koncepció (4 vágányos vonal) érvényes mint Káposztásmegyer-Nyugati pu. vonalra. Ez esetleg az útszerkezet átalakításával is kialakítható. De Örs vezér tere előtt a vasútnak mindenképpen föld alá kell költöznie.

 

Örs vezér tere és Mexikói út között lenne kialakítva szintén föld alatt egy 4 vágányos rendszer. Ez a vonal a kettes metró vonalon folytatódik, a következő módon. Az expressz vonalak a kettes metró vonal vonala alatt haladnak tovább Keleti érintésével Kelenföld irányába (Keleti-Kálvin tér-Móricz Zsigmond tér-Kosztolányi Dezső tér-Kelenföld állomásokat érintve). A normál vonal tovább megy Keleti pályaudvarig Stadion állomás érintésével. Stadion állomás egyben végállomás is, kihasználva a belső két vágányt. Keleti pályaudvarnál „áttörve” a négyes metró vonalának szakaszán megy tovább a normál vonal, érintve Rákóczi tér, Kálvin tér, Gellért tér, Móricz Zsigmond tér állomást, s ér el Kelenföldre. Sajnos a M4 szerepe alapvetően az kellet volna lennie, hogy összekösse vasúton a Keletit s Kelenföldet.

 

Bizonyos értelemben felszabadult volna három állomás is, Kelenföld, Keleti és Déli. A Déli elhagyásával, a kettes metróval Kelenföldi hosszabbodott volna meg itt alakult volna ki Buda Kulturális Centruma. A Márvány utca és a Magyar Jakobinusok tere közt jönne létre Buda Kulturális Centruma. Ideköltözne a Néprajzi Múzeum (Néprajzi Múzeum és Könyvtár + konferenciatermek), illetve a Nemzeti Galéria is. Sőt, mivel valahogy úgy rémlik, hogy a LUMÚ csak a külföldi kortás műalkotásokkal foglalkozik, így erre a területre akár kerülhetne egy Modern Magyar Művészetek Múzeum is. Ezen kívül, egy modern filmszínház, illetve egy Budai Központi Szabó Ervin Könyvtár is ide kerülne. És persze irodák, lakások illetve park. A Márvány-Hegyalja között pedig sport funkciók kapnának helyet. (plusz ha lehetséges a Novotel át kéne költöztetni a Csörsz-Hegyalja út közé, a sportpálya helyére, és a Gesztenyés kertet pedig a lebontott Novotel helyén bővíteni).

 

Kelenföldön jöhetne létre a EXPO új modern területe, hisz egyfelől intenzív kapcsolatban az autópályákkal, közelben van a Duna is (az Etele út, mint tengely a Dunára). Másfelől folytatódnának a felhőkarcolók felhúzása is. És ezen a területen kapna helyen kapna helyet a Budai Központi Buszpályaudvar, mely kiszolgálná egyfelől a budai agglomerációt másfelől pedig a Dunántúli területeket is. A vasút a Csákvár utcáig föld alatt haladna, utána a törökbálinti vonal felszínen folytatódna, az érdi pedig XI. kerület döntése alapján vagy föld felszín felett vagy földfelszín alatt. Mindkettőnek megvannak az előnyei.

 

Keleti pályaudvar fejlesztésének másik kulcsprojectje a Józsefvárosi pályaudvar. Más pályaudvarokkal ellenétben a funkció itt helyben van. Ez pedig a Puskás Stadion és a Aréna, vagyis a budapesti olimpia lehetséges területe. Persze mondják sokan tegyük Csepelre a nagy semmi közepére, rögvest a szennyvíztisztító mellé. Véleményem szerint ez így nem teljesen korrekt. Hisz a Keleti és közvetlen környezete rendelkezik minden olyan funkcióval mely az olimpia megkövetel. A Margit-szigeti uszodai területek könnyen megközelíthetők metró és 4-6 villamossal. Olimpia falunak kiváló Józsefvárosi pályaudvar, mellette lévő Ganz-Mávag örökség pedig előbb vagy utóbb (mielőtt lakóparkok lakják be, s minden elvész mely onnan örökségünk) hozzá kell nyúlni. Hát itt a remek alkalom, hisz itt el lehet helyezni a TV és Rádió székházakat, múzeumokat és persze lakásokat, irodákat is és persze parkokat. Így az olimpia négy alapegysége közül máris kettő adott, a szórakoztató negyed + sajtó központ, illetve a olimpia falu. Ezzel Józsefváros is nyer, hisz a környezet is rehabilitálódhat (emelkednek a lakásárak, vagyonosabb rétegek beköltözése). A Dózsa György út vágányok alatt éri el a Kerepesi utat, s onnan az Asztalos Sándor úton keresztül éri el a Salgótarjáni és Kőbányai utat. E kapcsán lehetőség nyílik egy villamos vonal létrehozására, mely összekötné a sajtó-szórakoztató negyedet a belvárossal a Dózsa György úton át. A Keleti teljes hátsó frontja az Olimpia által szükségeltetett építményékkel lenne teleépítve, illetve ehhez csatlakozna az EXPO által felhagyott terület beszövése az olimpiai területbe. Mivel a M2 remíz is megszűnne, így a területhez tartozna a buszvégállomás, az BKV irodaház és a remíz is. Illetve fejlesztés alá kerülne az Asztalos Sándor és Pongrác út közti terület is. A Baross téren a mostani buszmegálló illetve a pályaudvar előtt terület parkosítva lenne. A pályaudvar épülete lenne az olimpiai reprezentatív épülete, kiállítások, előadások illetve megnyitások helyszíne. A kórházi ellátást a felújított Péterfy és MÁV kórház biztosítaná.  A bevásárlást pedig az Aréna Pláza :P. Fontos szerep jut a már meglévő reprezentatív tereknek és utaknak is, ilyen pl. az Andrássy út és Hősök tere is. A Rákóczi-Kossuth-Thököly/Kerepesi tengelyről később lesz szó (ez később mint Erzsébet-tengely szereppel majd).

 

Ez a három vonal az alapja annak a vasút-metró-HÉV hálózatnak (röviden csak vasút-metró), melyen szerintem érdemes elgondolkodni. Ezen kívül fontos még egy vasút vonalat megemlíteni ez pedig a Aquincumot érinti vasút vonal. A híd felújításánál elsődleges szempont kellet volna lett a vasútvonal korszerűsítése, mely ebben az értelemben 1 sínpárt jelenti (vagyis kettőt). Mivel egyfelől ez nem valósult meg, másfelől Lágymányossal ellentétben itt nem fér meg a vasút és a közút (itt található a Római úti ltp., az Aquincumi romkert, Gázgyár lakótelep és Gázgyár, melyek körül ölelik a vasúti terültet így vagy vagy alapon működik a terület). A vasút vonal egyfelől mehet Árpád-híd metróállomás érintésével (ez egy éles kanyart jelentene a Hajógyári sziget irányába), éri el a Nyugatit, ahonnan a már említett nyomvonalakon megy tovább. Másik verzióban Buda észak-déli metróvonalának lehetne a gerince, persze itt kérdés mely állomások alkossák ezt a vasút-metróállomást, s melyre folyón nyomvonala. Mindenesetre, mivel Aquincum felső vasútállomás föld alá került, így a HÉV állomással is ez történik, így megtörténik, melyet mostanság ötös metrónak neveznek, kissé másképp, hisz a HÉV-nek lehetősége lesz Csepel felé menni, de akár mehet Gödöllő felé is. De a vasút(-metró) is mehet Szentendre felé. Az átjárások lehetősége sokféle. És ebben különbözik a jelenleg meglévő ötös metró koncepciótól. Nem metró épülne, hanem egy metró-vasút.

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sadia-mintti.blog.hu/api/trackback/id/tr851503875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.11.14. 14:42:50

Az irodaházak jellemzően nem a Rákosrendező környékét "keresik", hanem a jó kapcsolatokat. A Váci út észak felé kapu, de egyre jobban fejlődik majd az Üllői út és a Hungária körút. Sok irodaház csak a legjobb autós és tömeges közlekedéshez települ.

Meg az egésszel az a bajom, hogy ez valami iszonyatos pénzeket vinne el. Levinni a föld alá a vasutat, utcákat átrajzolni, felüljárókat bontani/építeni nem 10 forintos bulik. A metró és a vonat ma egészen más üzem, ezeket összehangolni megint csak nem 10 forintos dolog - valószínűleg két áramnemű járművekkel lehetne a legolcsóbban megúszni, ezt javasolta a VEKE is anno a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötése kapcsán.

A Westend és a Podmaniczky utca között már most ott van az Eiffel irodaház, hamarosan megépül a Westend II, úgyhogy közparknak már csak a kormányzati negyed hűlt helye marad - de remélem, hogy az legalább park lesz.

A Déli pályaudvart én nem adnám fel a Kelenföldi preferálásával, hanem meghagynám jelenlegi formájában. Jó a tömegközlekedési kapcsolat ott, Kelenföldnek meg ott lesz a 4-es metró. Amúgy is túl sok funkciót pakoltál a Délibe :-) Talán annyit meg lehetne csinálni, hogy a Krisztina felőli irodaház-tömbből kiköltöztetni a MÁV-ot, és annak a helyére betenni valami kulturális funkciót. Megfelelő hangszigetelés mellett, persze.

A Józsefvárosi pályaudvarral és a szomszédos piaccal tényleg kellene már kezdeni valamit, de szerintem itt az úthálózat (Fiumei út, Baross utca) nem elég széles ahhoz, hogy olimpiai falu legyen. A pályaudvar lehetne egy zsidó kult. központ (innen hurcolták annó zsidók százait, tán ezreit a II. VH végén), mögötte pedig egy hatalmas közpark, vagy a temetőt ki lehetne erre bővíteni - urnatemetőkkel, parkosított renddel, a Kőbányai út mentén egy sor házzal.

A Budai Központi Pályaudvar Kelenföldön már megvan, az Etele téren. Jól is van ott, a 4-es metró és a vasút mellett jó átszállási lehetőség, fontos csomópont lesz.

Na, te is jól kiálmodoztad magad, meg én is :-) Köszi a cikket, érdekes volt!